#8 Het oog wil ook wat!

Een zes pagina tellend, platgeslagen zwart-wit document, opgemaakt in lettertype Times New Roman. Dat was wat Lisette mij alvast mailde voor ons intakegesprek later die week. Een CV zonder gebruik van kleur, profielfoto of andere franje. Ooit was dit een zeer functioneel en gewaardeerd format, met alle informatie overzichtelijk op een rijtje. Maar tegenwoordig totaal ongeschikt voor onze dynamische arbeidsmarkt. Lisette hield – misschien net zoals jij en ik – graag vast aan de overtuiging dat het bij een sollicitatie louter om de inhoud gaat. In de wereld van vandaag speelt mede door social media naast inhoud ‘the look & feel’ van een sollicitant een veel grotere rol dan we vaak denken.

Het loopbaantraject van Lisette verliep verhelderend en soepel. Zoals altijd in loopbaansessies verkenden we toekomstdromen en vervolgstappen. Lisette had het lef om ‘uit de kast’ te komen als ambitieuze manager en volmondig toe te geven aan haar leiderschapskwaliteiten en drijfveren. Ze besloot het ruime sop te kiezen: een managementpositie met een stevige opdracht moest haar volgende stap worden. Het werd dus de hoogste tijd om deze aspiraties kenbaar te maken aan de buitenwereld. Lisette moest de boer op. Dit varkentje leek heel even gewassen te zijn totdat – als een duveltje uit een doosje – aan het einde van dit traject haar grijze-muizen-CV weer tevoorschijn kwam.  En Lisette zag nu zelf dat dit totaal geen recht meer deed aan wie ze was, wilde uitstralen en wilde bereiken.

Hoezeer TV-programma’s met draaiende stoelen (#TVOH) ons het idee willen geven dat het puur om de inhoud gaat, niets is minder waar. Zodra de coaches de auditant zien, bepaalt dat voor minstens de helft hun oordeel en vervolgacties. Natuurlijk is het een vereiste om de ‘inhoud’ op orde te hebben. Presentatie speelt een wezenlijke factor bij het wel of niet hebben van een goede uitkomst. Hoe presenteer jij jezelf? Wat wil je uitstralen? Welke kant wil jij dat je misschien wel toekomstige werkgever ziet? Lisette had eerder moeizame ervaringen gehad met haar sollicitaties voor een managementpositie. Maar nu ze voluit durfde te staan voor haar leiderschapskwaliteiten, zag ze zelf ook dat haar CV op de schop moest. Tijd voor een grondige make-over.

Voor & na……Ken je die rubriek in magazines? In jargon noemen we dit proces Personal Branding. Lisette en ik begonnen van scratch af aan met een blanco vel. Eerst de inhoud, die moet staan als een huis. Dit loopbaantraject hielp Lisette om in de juiste taal en termen te beschrijven wat anderen absoluut over haar moesten weten voor de toekomstige job; haar vaardigheden, ontwikkellijnen en drive. Daarna kwam de onvermijdelijke vraag: ‘Welke uitstraling wilde Lisette haar CV meegeven? En met welke tools creëer je die uitstraling? Het is natuurlijk geweldig als je een grafisch ontwerper in je vriendenkring hebt – het internet biedt veel gratis en betaalbare formats voor een eigentijds CV. Van uitbundig rood tot ingetogen blauw of een subtiel lijntje in de lay-out. It does make sense!

Tot slot kwamen Lisette en ik op het onderwerp ‘profielfoto’. ‘Ik ben niet zo’n type wat graag op de foto gaat’ aarzelde Lisette. Om te vervolgen met: ‘Ik heb nog wel een vakantiefoto ergens liggen’. Ik hoef je niet te vertellen dat een foto bij een Italiaans kerkje of een groepsfoto met afgeknipt rafelig randje echt niet kan. Na wat voorzichtige en vooral mislukte pogingen met foto’s ‘op de plank’ werd het tijd om te investeren in een goed belichte, professionele profielfoto. Op naar de studio van de vakfotograaf met, als je het mij vraagt, een visagist binnen handbereik. Wat er op die middag met Lisette gebeurde was ongekend. Ik had het hier het liefst met een paar foto’s laten zien, maar wegens privacy moet ik je die traktatie helaas onthouden. Maar ik kan je beloven dat ik niet lieg als ik vertel dat Lisette tijdens de shoot minimaal tien centimeter is gegroeid. En dat kwam niet alleen door haar nieuwe hakken. Wat een power-vrouw met uitstraling stond er op die foto!

De coaches ‘draaiden’ ditmaal wel voor Lisette tijdens haar sollicitatiegesprek. Niet alleen waren ze onder de indruk door haar sterke CV, ook haar uitstraling beviel ze enorm. Dus wat denk je? Eerste sollicitatie raak! ?

Tip: Ben jij benieuwd welke indruk je achterlaat met je profielfoto? Of twijfel je tussen twee stijlen? Vraag feedback op www.photofeeler.com

Dit is nummer 8 van 10 verschillende en bijzondere verhalen in het kader van mijn 10-jarig jubileum.