‘Slechte markt!?’

Ai, dit stukje wordt een beetje vloeken in de kerk, ben ik bang….maar ik ga het toch doen.

De slechte arbeidsmarkt…tja..?

Natuurlijk, ik lees ook de kranten, kijk TV en hoor de mineur-stemming om me heen. Maar hoe moet ik dat verenigen met de loopbaan-cliënten die ik in mijn praktijk zie en wel allemaal op een juiste plek terecht komen? Nee, ze hebben echt niet allemaal binnen drie weken een nieuwe, uitdagende functie. Maar ze laten me allemaal, zonder uitzondering, tientallen interessante vacatures zien en een groot aantal is daadwerkelijk wel met een nieuwe job gestart.

Na een ‘zeer onwetenschappelijk, werkvloer-onderzoekje’  schuilt het geheim volgens mij in twee dingen: focus en netwerken

Focus: Door middel van een loopbaantraject weten cliënten zichzelf te focussen op wat ze nu werkelijk zelf willen, iets waarvoor ze gemotiveerd zijn, waarvoor ze passie, bezieling & energie voelen. Want dat is namelijk precies wat je nodig hebt, wil je boven die stapel oer-saaie sollicitatiebrieven en CV’s uitkomen. Of om een gelijkwaardige gesprekspartner te zijn aan de sollicitatietafel.

En de focus vasthouden, je niet laten afleiden als het even tegen zit, of als anderen je gaan vertellen dat het zo’n ‘slechte markt’ is….

Netwerken: hoeveel ik mijn loopbaan-cliënten ook zie solliciteren (blijven doen, hoor!), de klapper valt bij 90% binnen het eigen netwerk. Via een oud-collega, een tennismaatje, de buurman, een contact op het schoolplein. De hobbel ‘wij-denken-dat-jij-hier-wel-past’ is dan al genomen. En een fijne aanbeveling is natuurlijk nooit weg. Een goed netwerk (hebben & houden) is dus goud waard!

Inmiddels hebben mijn cliënten en ik afgesproken dat we de term ‘slechte markt’ op de lijst van verboden woorden gaan plaatsen!